Trekking in het noorden

16 oktober 2014 - Muang Ngoi Neua, Laos

Nogal veel te vertellen sinds het laatste verhaal, dus ik ga het opsplitsen in meerdere posts, te beginnen met onze eerste trekking. Daarvoor moesten we vanuit luang prabang naar muong ngoi, laatste stuk met de boot, door een prachtige groene bergachtige streek. Muong ngoi zelf is heel rustig, enkel per boot te bereiken, tot vorig jaar was er niet permanent electriciteit en er is maar 1 bar met wifi, 't is eens iets anders.

Van daaruit vertrokken wij voor een 3 daagse langs de bergdorpen, met de zeer sympathieke gids Lan. Al direct behoorlijk pittige start met een klim van 800 m, in toch wel hete temperaturen. Zweten geblazen! Maar daarna was het zeer aangenaam wandelen en niet te zwaar.

De eerste nacht slapen we per 3 of 4 bij mensen thuis,in een heel eenvoudig dorpje - met 1 hut met schotelantenne op zonne-energie en tv, waar iedereen na het eten samenkomt :-) . Veel aantrok van de kindjes daar natuurlijk, en de varkens vinden ons ook wel tof, vooral als we een bosje intrekkken voor een wc-stop...

De tweede dag zijn we al voor de middag op bestemming in een veel groter en chiquer dorp (in vergelijking met het vorige natuurlijk, nog altijd niks in vergelijking met belgie). Namiddag wordt er gerelaxt (behalve 2 actievelingen in de groep die gaan voor de extra wandeling - not me!). S avonds doen ze een baci-ceremonie voor ons, iets wat normaal gebeurt voor trouws of geboortes. Beetje eigenaardig maar best wel leuk, we krijgen allemaal wel 20 katoenen draden rond onze armen gebonden, die we er minstens 3 dagen moeten aanlaten (for good luck, wat had je gedacht). En er werd nogal veel sterke drank geschonken, leuke avond.

Laatste dag was een zeer relaxte korte wandeling door prachtige omgeving: groene rijstvelden en ruwe bergen erachter, super mooi! In de namiddag gingen we 'efkes naar de viewpoint wandelen', ik op mijn slippers en in rokje. Bleek toch een stevige klauterpartij te zijn, over balkjes en rotsen, met onderweg een gigantische grot waar je echt ver in kon. Absoluut de moeite, maar mijn outfit was een beetje fout gekozen :-)

En voila, dag nadien moesten we het fijne muong ngoi alweer verlaten om richting luang namta te rijden.