The gibbon experience

19 oktober 2014 - Luang Namtha, Laos

De drie weken schuiven echt in sneltempo op, voor we het goed en wel beseffen zitten we al in de jeep die ons de jungle inrijdt voor de in laos toch wel befaamde (en dure) gibbon experience. Wij krijgen als gids Nge (uit te spreken als NJ op zijn amerikaans) mee, een blitse jonge kerel die gelukkig ook wel sympathiek blijkt te zijn.Het concept is dat je wandelt en zipt (dus aan ziplines door de jungle en door de boomtoppen) en overnacht in een boomhut op enkele tientallen meters boven de grond, alleen te bereiken per zipline.

Eerste dag was wat opwarming, leren omgaan met het materiaal enzo. Basisregel van de mannen : 'safety first' , dat kennen we van ergens :-) . Alleen vond ik de safety maar zozo, een helm kregen we niet en we moesten onszelf securen, maar bon, grote verantwoordelijke mensen die we zijn is dat allemaal volledig goed gekomen.De boomhut zelf had 3 verdiepingen en zelfs een badkamer met prachtig zicht over de jungle (en over de diepte, niet voor mensen met hoogtevrees!). Veel is daar 's avonds niet te beleven natuurlijk, dus maakten we er een avondje weerwolven van, en een psychopaten-raadsel over een man op een begrafenis waar we ook wel efkes mee bezig geweest zijn. En net als we ons aan t klaarmaken zijn om te gaan slapen klinkt het alsof er een stuk van de hut naar beneden valt.... blijkt een boom te zijn op een meter of tien van ons die helemaal afgekrakt is en naar beneden viel. Best wel griezelig. En als kers op de taart blijkt boven de lavabo een gigantische  spin te zitten (groter dan mijn hand, nog nooit zo'n beest gezien!). Met een gerust hart gaan slapen werd dus een beetje moeiijker :-) .

Tweede dag werden we gewekt door het 'gezang' van de gibbons, en we hadden geluk, er zaten er best wel wat in de bomen rond ons. De tocht zelf was afwisselend wandelen en zippen en de andere boomhutten gaan bezoeken. Ergens onderweg is het beginnen stortregenen, allemaal doorweekt en de paadjes werden in geen tijd kleine riviertjes... ook een jungle ervaring natuurlijk! Blij als we na een uur in die regen onze eigen hut bereiken en al dat nat gerief uit kunnen doen!

De rest van de dag relaxen we wat in onze boomhut (mijn kennis van het manillen is weer helemaal opgefrist). 's Avonds nog een rondje weerwolven en zo zitten we weer snel aan het einde van die 3-daagse. De laatste dag mag er gezipt worden tot we 't beu worden. Dan wandelen we terug tot waar de jeeps ons komen oppikken. We zijn er net als het begint te regenen... Niet zo leuk voor de mensen die er nu aan gaan beginnen, maar dat kunnen wij ons niet aantrekken :-)

Verder vooral transport die dag: met de jeep tot aan het bureau van de gibbon experience, met de tuktuk tot aan de grens van laos, met de shuttle tot aan de grens van Thailand en dan met de tuktuk tot in ons hotel in Chang Khong. Douchke daar doet ferm deugd!