Happy new year

1 januari 2015 - Krong Preah Sihanouk, Cambodja

Uiteraard beginnen met jullie allemaal een gelukkig nieuwjaar en het allerbeste voor 2015 te wensen. Voor wie suggesties nodig heeft voor goede voornemens: drie maanden reizen is een aanrader :-) . Zal misschien niet meer regerings-gesponsord kunnen, maar bon, echt normaal is het niet om betaald te worden om op reis te gaan, we zijn altijd wat gegeneerd als we dat uitleggen aan andere 'lange' reizigers, die allemaal ontslag hebben genomen om dat te kunnen doen...

Dit even tussen haakjes. We zaten dus in Kep, waar niks anders te doen is dan krab en andere zeevruchten eten, en in ons zwembad hangen. We waren wel toe aan een vakantie binnen onze vakantie, en dat is wat we de laatste week gedaan hebben :-) . Vanuit Kep een uurtje rijden met de tuktuk over niet zo goede weg naar onze volgende bestemming: Kampot.

Kampot ligt niet aan de kust maar aan een grote rivier, ook mooi gelegen dus.  Het is een klein zeer rustig stadje, niets specifieks te bezoeken. We huren een fiets en rijden willekeurig wat rond (snikheet!) en komen best wel idyllische plekjes tegen. En dan terug naar de kust, naar Sihanoukville, de populairste badplaats van Cambodja. We logeren niet aan het backpackersstrand, maar aan Victory beach, én we hebben een kamer met  zeezicht!

Op mijn verjaardag (30 dec, voor zij die dat niet wisten :-) ) krijg ik van Nele een uitstap kado: een dag op de partyboat, met zwemmen in open zee en enkele uren op het prachtige eiland Koh Rong Samloen, met witte stranden en blauwe zee, zaaalig! Bij dat zwemmen in open zee hoorde ook de optie om van de boot af te springen - 5 m hoog. Ik heb braaf gepast, maar Nele is er volledig voor gegaan! Even uitleggen waarom het 'de partyboat' is: vollenbak muziek (disco!) uit de luidsprekers en tegen 't einde best wat zatte russen aan dek...

Voor de rest hebben we hier overdag vooral aan het strand gelegen, zowel op het onze als op het drukke backpackersstrand. En gisterenavond zijn we uiteraard mee gaan vieren, op datzelfde strand. We hadden gedacht dat er vooral toeristen zouden zijn, maar eigenlijk was de meerderheid cambodjaans. Bizarre ervaring toch wel: een paar kilometer strand met de ene bar naast de andere, allemaal zetels en stoelen op het zand en aan de waterlijn allemaal mensen die vanaf dat het donker is (18u dus) vuurwerk in alle vormen afschieten. Om middernacht een geweldige explosie van vuurwerk, maar geen gekus ofzo, dat is blijkbaar alleen iets van de belgen...

En dan fuif in al die strandbarrekes natuurlijk:-) . Massa's zatte mensen ook, best wel gevaarlijk in combinatie met vuurwerk... sommigen hielden dat gewoon averechts vast, waardoor ze er bijna hun voet (en de omstaanders) mee verbrandden! Terug thuis geraken was ook niet evident, op heel de reis nog zo geen verkeersoptopping gezien als daar...

Nog een speciale ervaring opgedaan vandaag, toen we bij de bakker stopten om 'efkes' 3 verse broodjes te halen. Ze waren net op, maar 'wait two minutes' en dan zijn er nieuwe. Een kwartier later sta ik daar nog, volledig omsingeld door cambodjanen die ook om broodjes komen. En als de bakker daar dan eindelijk is met zijn schaal broodjes, vliegt iedereen daarop en sta ik daar met lege handen... gelukkig had de verkoopster het in de mot en heeft ze drie broodjes van iemand anders in beslag kunnen nemen, zodat we uiteindelijk toch hadden waarvoor we kwamen!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. H&E, de P&M van Nele:
    1 januari 2015
    Aan Karolien, wisten niet dat je jarig was, alvast een plezante dag toegewenst!
    Voor volgend jaar veel jokerwerk en jokerplezier !
    Tot binnenkort
    Grtjs
  2. Peter:
    2 januari 2015
    gelukkige verjaardag Karolien!
    't zal een 'speciale' geweest zijn dit jaar :-)

Hey zusje,
    knap dat je van 5m naar beneden bent gedoken, kweet niet of ik het zou doen???
    Vandaag naar de cw geweest met je autootje, hij blinkt! (allé, van buiten toch) :-)
    xxxxxxxx..., broer
  3. Debby Van Nistelrooy:
    2 januari 2015
    Hey,
    Allereerst nog een hele gelukkige verjaardag voor Karolien!!!!
    Vervolgens allebei heel gelukkig 2015! Zal moeilijk worden om evenveel dromen te laten uitkomen als in 2014 al zijn jullie daar voorlopig nog heel goed mee bezig he ;)!
    Bijzonder aparte ervaring zoals jullie het beschrijven, moeilijk in te beelden, oudjaar en vuurwerk op een strand met hoop volk en kraampjes.
    Klinkt idd zo een beetje als luxevakantie na toch wel al veel plaatsjes bezocht te hebben, kan me inbeelden dat zo een weekje strand dan wel zeer welkom is, al moet ik zeggen, zou er precies ook wel van kunnen genieten :)! By the way, Nele echt straf dat gij gewoon springt!
    Tot volgende keer en hopelijk gauw skypeke doen!

Dikke zoen Debby
  4. Dirk Dedoncker:
    3 januari 2015
    Hé Karolien, een fijn 2015 en een gelukkige verjaardag gewenst! Hopelijk neem je alle mooie indrukken van drie maand 'er tussenuit', samen met veel energie mee om er een fantastisch jaar van te maken. Wij zijn goed gestart en eindelijk.... de reis naar Cuba is geboekt. Binnenkort is het weer onze toer. Veel groetjes daar en hou het veilig en plezant!
    Dirk
  5. Veerle Sarens:
    3 januari 2015
    Ietsje te laat , maar toch een gelukkig 2015 gewenst!
    Maar zo te lezen heb jij het jaar daar wel super leuk ingezet!
    Geniet nog van je reis!

groetjes
    Veerle Sarens
  6. Lina Bijloos:
    3 januari 2015
    Hey Neleke, eindelijk eens op jullie blog. Ik heb een nieuwe pc, eigenlijk iets tussen een tablet en een laptop. En dus tijd voor een reactie. Het ziet er daar genieten uit. Een heel andere beleving van oudjaar, das duidelijk! Bij ons was het naar analogie van de voorbije jaren, maar dan zonder jou...
    Jullie zijn waarschijnlijk aan het aftellen in negatieve zin, wij in positieve zin . Ben in ieder geval heel benieuwd naar al je verhalen. Dikke kus en geniet er nog ten volle van!
  7. Els De Vriendt:
    4 januari 2015
    Karolientje!

Gelukkig Nieuwjaar! :) Stiekem tel ik een beetje af naar je thuiskomst... ;) Geniet er er nog superveel van, snuif de sfeer op en maak ons nadien maar extra jaloers!
  8. Patricia:
    7 januari 2015
    Hoi Karolien, met wat vertraging je blog gelezen ... ook voor jou de beste wensen voor het nieuwe jaar en ook nog een late "happy birthday". Ik kijk echt al uit naar al je verhalen ... we zullen meer dan één lunch nodig hebben om bij te praten. Misschien moeten we wel direct een hele namiddag reserveren. Geniet nog van die laatste dagen en tot binnenkort.