Aftellen

6 januari 2015 - Battambang, Cambodja

Onze laatste 14 dagen van de reis zijn officieel ingegaan, we horen links en rechts het woord 'aftellen' al vallen, maar voorlopig denken we daar nog niet aan en zijn we nog altijd volop aan het genieten!

Ons laatste verslag was vanuit Sihaoukville (de kust). Vandaar hebben we de bus terug naar Phnom Penh genomen, waar we deze keer pal in het centrum logeerden zodat we alles wat er te bezoeken valt vlotjes konden doen. Te beginnen met het koninklijk paleis, dat minder spectaculair is dan  dat in Bangkok (we geraken verwend :-) ), maar wel degelijk de moeite. Dan nog 2 mooie en belangrijke tempels, en dan richting 'russian market'.

En dan is het tijd voor iets wat we tot nu bewust nog niet gedaan hebben: shoppen :-) . We hebben een hele lijst gemaakt van wat we willen en onderhandelen erop los. Gevolg daarvan is dat onze rugzakken zowat exploderen en de mannekes van de hotels (en wijzelf) bijna omvervallen bij het opheffen, maar we zijn er content mee, en da's toch het voornaamste.

De killing fields en Tuol Sleng stonden ook op het programma. Niet direct ontspannend, maar wel zeker de moeite om meer inzicht te krijgen in het verhaal van de cambodjanen en de waanzin van de rode khmer en Pol Pot. Onvoorstelbaar hoe iemand een kwart van zijn landgenoten op zo'n wrede manieren kon laten vermoorden...

En dan was het alweer tijd om de bus op te stappen richting Battambang. Leuk detail hierbij: we hadden het hotel gevraagd die tickets voor ons te boekem, en om 22u15 werd op onze deur geklopt om ze af te geven. We kijken het toch maar efkes na, blijkt er een foute datum op te staan! Wij naar beneden (in pyjama), er wordt druk gebeld, ze veranderen met stylo de datum op de ticketjes en het is geregeld. Zo gaat dat hier :-)

Gisteren in Battambang aangekomen na een rit van 6u voor 290 km (met zelfgesmeerde bokes met kaas als lunch). De tweede grootste stad van het land, maar echte bezienswaardigheden zijn hier niet. We slenteren wat door de stad en langs de rivier en gaan mensen kijken op de night market. We spreken ook al af met een tuktuk chauffeur voor een toer voor vandaag (voor degenen die niet weten wat een 'tuktuk' is: dat zijn de plaatselijke mini taxi's, die al naar gelang de streek bestaan uit een moto met aanhangwagen, een omgebouwd autootje of een soort overdekte driewieler).

Deze ochtend om 9u30 stonden wij te wachten maar geen tuktuk te zien (eerste keer dat we meemaken dat een afspraak niet wordt nagekomen). Geen nood, tuktuks genoeg, dus we nemen gewoon een andere, voor een toer in de landelijke omgeving van de stad. We beginnen bij een crocodile farm, waar meer dan 400 krokodillen zitten en waar we babykrokodilletjes mogen vasthouden, best wel schattig :-) .

Dan richting bamboetrein - 2 assen met wielen met een bamboe plaat en een motor erop en de trein is klaar! Fijn ritje. Volgende stop is Wat Banan, een tempel in de stijl van Angkor Wat, je moet er alleen wel een ferme trap voor beklimmen... Daar lunchen we in een lokaal restaurantje, waar we toch wel in het nederlands bediend worden zeker... door een antwerpenaar dan nog wel, daarvoor reist een mens dan de halve wereld rond :-)

Via nog een zeer hobbelige rit ging het dan naar een tempel op een nog straffere heuvel, van waaruit je zicht hebt op de hele omgeving. En dan na best wel een lange maar fijne dag terug richting stad. Morgen zijn we hier alweer weg, dan trekken we naar Siem Reap waar de wereldberoemde tempels van Angkor Wat staan.

1. Debby Van Nistelrooy:
    6 januari 2015
    Helaba!
    Denk dat het eerder voor de thuisblijvers aftellen is dan voor jullie he! Jullie hebben nog een leuk programma af te werken dus geen tijd om daar mee bezig te zijn ;)!
    Heb zo het idee dat het vervoer even indrukwekkend is daar als alle bezienswaardigheden, weliswaar op een andere manier :).
    Amai Nele, aapjes, olifanten , krokodillen, ... en dat voor nen niet-dierenvriend :) Straf!
    Dikke knuffel Debby
  2. Ellen lefever:
    9 januari 2015
    Aftellen al bezig hier;-) den Indiër zal ons ni meer herkennen! Zooooo benieuwd ! Geniet er nog van!!
  3. Anja:
    11 januari 2015
    Bedankt voor alle leuke foto's en verhalen! Geniet er met volle teugen van! Dikke knuffel Anja