Sabaidee!

11 oktober 2014 - Vang Vieng, Laos

Een paar uurtjes vrije tijd, tijd voor een update. We waren in champasak, aan de oever van de mekong, bij de smiling boeddha...Vandaar zijn we met de fiets naar de tempel van wat phu gereden, in khmer stijl. Voor de leken onder jullie: dit is dezelfde stijl als angkor wat in cambodja - reden hiervoor is dat dit deel van laos vroeger tot het rijk van angkor hoorde. Puffen en zweten op niet zo'n geweldige en nogal kleine fietsjes, maar uiteindelijk is iedereen er geraakt. De tempel was de moeite, en hier zijn we ook onze eerste bussen europese toeristen tegengekomen (vooral fransen).

Dan terug het busje in naar pakse, om vandaar met de nachtbus naar vientiane - de hoofdstad - te rijden. Ik heb al vaker nachtbussen genomen in mijn leven, maar dit was toch een bijzondere ervaring :-) . Om te beginnen waren er effectief bedden - te kort voor ons en 1 bed per 2 personen, maar wel degelijk bedden! Inclusief dons en hoofdkussen. Wat niet wil zeggen dat we uitgeslapen angekomen zijn... tot rond middernacht ging zowat elk half uur het licht weer aan, er was iets met zware kussengevechten, zelfs bijna watergevecht... en 's ochtends in de vroegte heeft er een aziaat de ziel uit zijn lijf gekotst met de nodige geluiden erbij...

Vientiane is normaal 'gene vetten' gelijk ze zeggen, maar het was er festival, waardoor het ineens geweldig de moeite werd! Er waren roeibootracen op de mekong (met boten van wel 50 man), braderij met alle soorten producten, eetstalletjes met al wat je wil (ben met nog 2 moedige durvers het bbq kraam gaan uittesten en we hebben 't ons niet beklaagd), ceremonies in alle tempels en vooral gigantisch veel volk! Toch ook de bezienswaardigheden eens gaan bekijken: enkele tempels en het nationale monument van laos. Dan in de massa met een pintje gaan genieten van de zonsondergang, lekker gaan eten, afgesloten met ne lekkere cocktail en voor 't eerst van de reis in zalige bedden en airco geslapen :-).

Gisteren dan alweer de bus op, naar vang vieng. Tot niet zo lang geleden het walhalla voor zatte duitsers en engelsen, en 't is er nog aan te zien... maar prachtig gelegen, tussen oprijzende rotsen (doet mij wat denken aan vinales in cuba, maar dan met rijst ipv tabak). Zwemmeke gaan doen in 'the blue lagoon', een soort natuurlijk zwembad waar je vanuit hoge bomen en via tarzankoorden in het water kan springen... klinkt misschien een beetje gevaarlijk? Dat is het ook voor wie niet goed kan zwemmen. Je zou denken dat je dat dan niet doet, maar nee... ik ben een koreaanse uit het water gaan halen... Na het stoere verhaal van de duitser in costa rica vorig jaar heb ik nu een verhaal over de koreaanse in laos...

Vandaag gaan kajakken op de rivier, over 't algemeen rustig water, hier en daar een stroomversnelling, dus best ok, maar 'k had er toch wat stress voor gezien mijn rafting incident vorig jaar. Was niet nodig: alles vlotjes :-).

Algemeen genomen heb ik hier alleen nog maar contact gehad met fijne laotianen, hebben we hier meestal al lekker (en gezond) gegeten (rijst en noodles zal er binnen 3 maand langs mn oren uitkomen :-) ) en is de groep nog altijd heel sympathiek. Er heeft zich zelfs al een koppeltje gevormd, goed voor de jokerstatistieken!

Om af te sluiten nog een weirde ontmoeting: gisteren ben ik hier in vang vieng of all places een pint gaan pakken met kristof, mede-karavaner die al 3 maand in ZO Azie rondloopt. Was een beetje eigenaardig maar heel gezellig, vanavond meer van dat :-) .

1. Linda en Robert:
    12 oktober 2014
    Dag Karolien,

Azië komt ons erg bekend voor. Helaas hebben we nu even genoeg van de rijst, nasi en bami. Maar jou wensen we alleszins een onvergetelijke ervaring in een ongetwijfeld heel mooi stukje van de wereld. Nu we je reisblog ontdekt hebben, volgen we de volgende maanden je avonturen met heel veel plezier.
    Ik (Robert) ben 12 jaar geleden al eens in Laos geweest en veel dingen komen me bekend voor. Tof!

Nog veel reisplezier,
    Linda en Robert
  2. Ellen lefever:
    12 oktober 2014
    Hey karo, het klinkt allemaal weer geweldig! Onze reis zit er bijna op, compleet anders, maar ook heel erg leuk geweest! Veel plezier daar nog en blijven bloggen he!
  3. Dirk Dedoncker:
    13 oktober 2014
    Wat fijn zeg om zo mee te kunnen genieten van Laos. Nu nog wat fotokes ;-)
    Kleine fietskes en kleine bedden, 't zijn daar allemaal klein menskes zeker...
    Pas toch maar op met het uitproberen van lokale bbq kraampjes. Ik den kdat mijn beestje uit Bolivië nog steeds af en toe ronddwarrelt in mijn darmen. En da's al 6 jaar geleden.
    Nog veel plezier (ook met kristof ;-)), geniet er van en hou ons op de hoogte!
    Dirk