Relaxen in Bangkok (1)

30 oktober 2014 - Bangkok, Thailand

Eerst even melden dat ik werk aan het maken ben van het visuele materiaal, zeg maar 'de fotos'. Er zijn nog wat technische issues (normaal zou ik daarvoor een hulplijn bellen, maar nu moet ik dat zelf oplossen natuurlijk...) maar de eerste foto's staan online!

En dan terug naar het reisverslag. Het is altijd een beetje raar de eerste momenten na een groepsreis, als het ware afkicken van de groep... maar ondertussen ben ik het hier al helemaal gewend. Ik logeer vlakbij kao san road, waar het ene winkeltje, restaurant, kraampje, barretje, massagesalon... naast het andere ligt. Ideaal dus om te ontspannen :-)

Korte samenvatting van mijn eerste dagen hier: verse mango-bananashakes drinken, massages nemen, plonskes in t zwembad doen, boekske lezen, lekker eten, iets gaan drinken (in een bar waar de helft van 't personeel uit ladyboys bleek te bestaan, maar dit geheel terzijde...) en ook wat tijd in een internetcafe doorbrengen om joker content te stellen (nog 1 verslag en ik ben klaar!).

En dan was het al tijd voor die meditatie-driedaagse waar ik mij voor had ingeschreven, bij POP house, 50km buiten bangkok. 'Pop' klinkt hip maar staat voor 'power of peace', basisidee is dat je wereldvrede krijgt als iedereen zijn 'inner peace' gevonden heeft en dat kan je natuurlijk door meditatie... Maar zover ben ik nog niet :-) .

We waren met 3 'studenten': een poolse oudere man die op de ambassade in jakarta werkt, een jonge singaporese die vanalle issues had en dan ik (een normaal vlaams meiske). We kregen in 3 sessies per dag les van 2 verschillende 'teaching monks', over het boeddhisme in het algemeen, verhalen en meditatiesessies. Best wel boeiend allemaal en die monniken bleken zeer sympathieke kerels te zijn, namen zichzelf absoluut niet te au serieux. Wel een beetje raar: monniken mogen geen vrouw aanraken, dus als ik iets af wou geven moest dat op een doek ofzo... en ermee op de foto mocht maar dan moest er nog een man gaan tussenstaan...

Het meest eigenaardige moment: stretchen voor de meditatie onder leiding van die oranje monnik die daarvoor de helft van zijn doeken moet uitdoen, hilarisch eigenlijk :-) . Ik heb daar ook gesproken met een engelse monnik die er al 8j was... raar hoe iemand alles achter kan laten om hier te komen mediteren.

Vandaag waren de lessen al om 10u30 afgelopen want we gingen de tempel Wat Phra Dhammakaya bezoeken. Ja hallo, was me dat iets bizar! Het is de grootste tempel van thailand en er is plaats voor 1 miljoen mensen! Stel u een paar heyzelstadia voor en dan nog veel goud, 1000-en boeddha-beeldjes en honderden monniken in t oranje en dan ben je er. We hebben daar de ceremonie voor het offeren van eten aan de monniken meegedaan... nog nooit zo vaak moeten buigingen maken in mijn leven, maar ik heb er ook een pak blessings voor in de plaats gekregen, normaal zou het de eerste dagen wel goed moeten zitten met mijn karma :-)

Nu ben ik weer terug in bangkok, net een lekkere padthai met scampi gaan eten voor 1 eur! Wat de meditatie betreft: ik ben blij dat ik het gedaan heb, wou altijd al eens weten hoe dat was, maar ik zie mij nog niet elke ochtend en avond mijn meditatie doen (is ons huiswerk...) en langer dan die drie dagen had het toch ook niet moeten duren...

1. Veerle Sarens:
    30 oktober 2014
    Alle Karolien, als ik dat zo lees ben je nu helemaal zen en heb je de innerlijke vrede gevonden. We gaan dat zien aan jou peis ik als je terug komt!
    Het klinkt alleszins of je de tijd van je leven daar hebt! Geniet er verder ven!
  2. Ingrid:
    30 oktober 2014
    Dag Karo,
    Blij te horen dat alles al zo goed verlopen is. Prachtige foto's ook ! Zag er zeer avontuurlijk en gevarieerd uit. Je groep zal wel zeer tevreden geweest zijn, mag ik hopen. Hopelijk verloopt het verder ook even vlot, geniet er maar van, wij genieten ondertussen van je boeiende verhalen en prachtige foto's.
  3. Patricia:
    31 oktober 2014
    hoi Karolien, blijkbaar heb je het daar erg naar zin. geniet nog van je lange vakantie en misschien kan die meditatie-oefening je nog wel van pas komen eenmaal terug in het Belgenland. groetjes Patricia
  4. Mieke:
    2 november 2014
    Hey Karolien,

Ge zit ginder precies goed! Super om te lezen!
    Als ge ginder teveel blessings krijgt, stuur ze dan maar door naar Opwijk. Ik kan dat wel gebruiken! ;)
    Geniet er maar van!

Groetjes,

Mieke
  5. Dirk Dedoncker:
    3 november 2014
    Zag er allemaal super mooi uit in Laos zeg (maar wel nogal primitief af en toe). Chiang Rai hebben wij toen in Thailand gemist, krijg er (weer) zin in... Geniet hé en meditatie, tof dat je het geprobeerd hebt. Misschien heb je d'er later (bij ons werk bvb. nog veel deugd aan. Take care!
    Dirk