Paradijseiland

1 december 2014 - Hanoi, Vietnam

Maar voor we naar het paradijs gingen stond er nog een vietnamese klassieker op het programma: het waterpoppentheater. We hadden tickets voor de voorstelling van 20u - dachten we, want toen we aan de ticketmeneer kwamen bleek er 15u op ons ticket te staan... Na wat aandringen, heen en weer discussiëren en inschakelen van de ticketmadam mochten we dan toch binnen. Niet dat het zoooo geweldig is maar we hebben het dan toch maar gezien :-)

En dan de bus op voor onze trip naar Ha Long. Unesco erfgoed, wel 2 keer zelfs, dus de verwachtingen waren hoog gespannen. Gelukkig bleek al van zodra we op onze 'cruise' vertrokken en het uitzicht zagen dat die verwachtingen zeker gingen ingelost worden. Prachtig, met al die karstbergen in alle groottes en vormen die in de baai verspreid liggen!

In die bergen zijn ook een pak grotten gevormd, waarvan we er 1 (een gigantische, de surprising cave) gaan bezoeken. Het is hier aanschuiven, want we zijn niet de enige boot die hier aanlegt... Verder mogen we nog een uurtje kajakken (we kunnen nog optimaliseren qua coördinatie maar voor de rest vlotjes). Receptie op de boot, terwijl we genieten van een schitterende zonsondergang. Als avondactiviteit hadden we een beetje op karaoke gehoopt, maar het was niet zo'n actief gezelschap, dus hielden we het maar bij 'genieten van het uitzicht vanop het zonneterras'.

's Anderendaags (gisteren dus) bezochten we een parelkwekerij, best wel boeiend om te zien hoe ze zo'n oester opereren om er een bolletje in te planten waar dat beest dan een parel van maakt... Daarna moesten we van de cruise en op een ferry, die ons naar Nam Cat bracht, een eilandje van de Cat Ba archipel. Een mini eiland, met een strandje, wat houten bungalows, palmbomen en een volleyballveldje. Idyllischer dan dat ben ik het nog niet tegengekomen! Vlakbij lagen nog enkele van die eilandjes, op zwemafstand, echt super :-) . En daarbovenop dan nog fantastisch lekker eten (scampi's, inkvis, ...).

Vandaag was het de bedoeling dat we per ferry terug naar onze cruiseboot gingen, maar er was een stormpje in Ha Long, dus konden er in de baai geen boten varen (klein chanceke dat we niet vandaag aan onze cruise moesten beginnen, we hadden daar schoon gestaan!). Wijziging van plannen dus, ongelofelijk hoe ze dat allemaal zo rap en efficiënt geregeld hebben. Wij op de ferry naar Cat Ba stad, daar hadden we dan wat tijd om tot aan het strand te gaan (in regen en wind...). Dan de bus op naar de andere kant van het eiland, nog een uur varen, en dan waren we eindelijk terug in Ha Long. Nog een andere bus op en om 19u werden we afgezet aan ons hotel.

We hadden nog kaasjes, dus verse broodjes gaan kopen (worden professioneel krokant gemaakt op een mini bbq, je hebt er wel wat geduld voor nodig want het duurt nogal lang) en gepicknickt op onze kamer. Het heeft (alweer) gesmaakt!

1. Debby Van Nistelrooy:
    2 december 2014
    Amai prachtige fotos van op de cruise! Nele jij en een slang in uwe nek??? Wat vakantie al ni doe met ne mens he :)

Ziet er nog steeds zalig uit! Genieten maar Debby en Carla xxx
  2. Ellen lefever:
    12 december 2014
    Amai wat een prachtige zonsondergang! Ik probeer het mij hier wat voor te stellen maar t is toch moeilijk want t regent pijpenstelen en k ben bijna van mijn fietske gewaaid vandaag!!
  3. Lina Bijloos:
    3 januari 2015
    Ja Neleke, na het lezen van dit reisverhaal, denk ik dat ik er ook mega van zou kunnen genieten, ook al zeg ik dat Azië niks voor mij zou zijn...