Goood mooorning Vietnam

28 november 2014 - Sapa, Vietnam

Het tweede land op onze trip, Vietnam. En we hebben toch wel wat aanpassingstijd nodig gehad, maar ondertussen is dat in orde. Vlucht en visumtoestanden verliepen allemaal supervlotjes. Eerste wandeling door Hanoi ietsje minder :-) . Oversteken tussen die massa's brommers die in alle richtingen gaan... ze hadden ons als tip gegeven 'keep walking' en da's idd het beste, maar vergt enige durf. En enige oefening, want die brommers rijden zonder vaart te minderen gewoon rond jou. Belangrijke randopmerking hierbij: auto's stoppen niet!

Voor de rest waren we toch behoorlijk overdonderd door Hanoi, moeilijk uit te leggen... brommers en fietsen met vanalles erop (strafste wat we tot nu zagen is kooien met wel 20 biggetjes op de brommer)... overal op de trottoir kraampjes met kleren (vooral winterkleren, terwijl het hier 27 graden is) eten, mensen, brommers...Om wat te wennen wandelen we het hele eind naar het westelijke meer. We bezoeken onze eerste pagode en wandelen dan tot aan het Ho Chi Ming complex. We willen wel wat meer weten over de recente geschiedenis van (communistisch) Vietnam, dus we beginnen met het museum.

Dan richting mausoleum. Het was gesloten omdat oompje Ho op groot onderhoud is in Rusland (5 dec pas terug), en zelfs het hele plein ervoor was afgesloten en bewaakt door het leger, we snapten het niet goed... Dan richting 'one pillar pagode', niet evident ondanks het feit dat het vlakbij lag. Voor 't eerst deze vakantie konden we ons niet oriënteren en het plan was ook niet duidelijk, dus uiteindelijk maar een riksja genomen :-) . Strafste was dat die pagode eigelijk niet de moeite is! Ook nog de 'tempel van de literatuur' bezocht. Het was graduation day en alle afstuderenden kwamen chique opgekleed naar die tempel om hele fotosessies te houden (iets wat vietnamezen wel tof vinden, overal zie je hier fotografen).

Na deze goedgevulde dag de nachttrein op richting Sappa, nog verder in het noorden en bekend om zijn prachtige natuur: bergen en rijstterrassen. En daar in die schitterende natuur hebben wij rondgewandeld :-) . Vaak is het bewolkt, regenachtig en mistig, maar wij hadden geluk: schitterend weer! Enige minpunt: het is er supertoeristisch... en de locale madammen zijn heel mooi uitgedost in tradionele kledij, maar ook zeer hardnekkig in het verkopen van hun handicrafts. We zijn nu wat armbandjes rijker...

Na 2 dagen Sappa terug de nachttrein op - deze keer hadden we nogal malchance want in onze wagon lag ook een hele bende zeer luidruchtige aziaten, veel slapen was er dus niet bij. Deze ochtend in de vroegte (6u) terug in Hanoi aangekomen. Na een dutje, douche en stevig ontbijt waren we weer (bijna) helemaal opgeladen voor de verdere stadsverkenning. We wandelen langs de opera en fancy coté van de stad, zien wel 10 trouwers die allemaal aan dezelfde fontein foto's komen nemen en slenteren door de franse wijk.

En een geweldig positief punt van Vietnam, te danken aan de fransen: ze hebben hier lekker frans brood en kaas. Dus net geshopt voor ons avondeten, broodjes, vache-qui-rit-jes en tomaatjes, we kijken er geweldig naar uit :-) .

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Annick Pollefoort:
    28 november 2014
    'k was al aan 't denken "waar zitten de madammen van 't goe leven?", maar voila zie, al helemaal geïntegreerd, Voeren-verslagje volgt nog en wie weet tot skype's hé ;-)
  2. Karine:
    29 november 2014
    Amaai bij ieder verhaal ben ik een beetje weg! Merci dat ge ons hier zo laat meegenieten, tot de volgende!
  3. Debby Van Nistelrooy:
    2 december 2014
    Amai Nele krijgt stokbrood! Dan is de reis nu al perfect he:) :)
    Kan mij inbeelden dat dat overheerlijk gesmaakt moet hebben!

Vind het nog altijd superleuk om jullie op deze manier te kunnen volgen!

Dikke zoenen Debby en Carla en onze kindjes :)