De benen zaten goed

23 november 2014 - Chiang Mai, Thailand

Oei, al 6 dagen geleden dat we iets gepost hebben... dat wordt een lang verslag :-) . Het laatste was onze trekking met als afsluiter feestje bij de mexicaan. De dag erna was 't rustig aan. Zo rustig aan dat we ons uiteindelijk nog hebben moeten haasten om op tijd in de kookles te zitten. 's Ochtends op 't gemak blog bijgewerkt enzo. Verder boekske gelezen en uitgebreide massage gaan nemen, en dan dus de kookles. Niet zo'n sympathieke groep (wat teveel jonge studentjes die het alleen over hun 'changovers' hadden) maar natuurlijk wel lekker eten (en veel!)!

De 19 de hadden we ons voorgenomen te gaan picnicken in het (zeer mooi onderhouden) park van Chiang Mai. We hadden zowaar een echte bakker ontdekt (niet evident in een land waar niemand brood eet) en stonden daar om 8u30 voor de deur... pas om 9u open... en de pistolets? Die zijn er pas om 11u... gelukkig waren er wel verse en lekkere bagels. Beleg is nog zo'n uitdaging. In de supermarkt gekookte eitjes gekocht maar er niet op gelet dat daar gradaties in zijn en blijkbaar de superzachtgekookte versie genomen... maar er toch heel hard van genoten!

Om 13u kwamen ze ons ophalen van 'click&travel', waarmee we een halve dag mét gids en 4 dagen selfguided gingen fietsen. Eerst dus de halve dag. Had ik al gezegd dat ze hier links rijden? Niet evident, vooral als je rechtsaf moet... Zo'n dikke 30 km gedaan en wat tempels, historische sites en sociale projectjes bezocht. En dan briefing voor de volgende dagen, met de baas van 't spel, de limburgse Etienne. Speciale kerel, hij praat nogal graag dus die briefing bleef maar duren...  om 19u30 dan toch terug in 't hotel en nog rap douchen, avondeten, fietszakken maken enzo.

20 nov eerste fietsdag. Beetje wennen aan de fiets, in 't begin nog behoorlijk wat verkeer, maar naarmate we de stad verder achter ons laten wordt het rustiger. We rijden 65 km, waarvan best wel wat bergop, door prachtige natuur en kleine dorpjes. We lunchen in een lokaal restaurantje waar enkel noodlesoup op de menu staat (dat is toch het enige wat ze ons uitgelegd krijgen :-) ).  Rond 15u40 zijn we in ons chique resort, waar we het grote zwembad helemaal voor ons alleen hebben, genieten!

Dag 2 (toch een beetje pijn in de poep) fietsen we eerst naar een olifantentrainingcenter. We zijn daar bijna alleen, tot 10 min voor de show begon: ineens werden er buskes gelost en was er wel 50 man! De show en het baden van de olifanten was absoluut de omweg waard! In totaal is het maar zo'n 40 km, maar wel ferm bergachtig, zweten en duwen en trekken! Wel weer zeer mooi. Voor onze lunch stopten we weer in een klein restaurantje, waar ze de kokkin moesten opbiepen, 10 minuutjes later kwam ze eraan op haar brommerke :-). Verder lag er nog een 'fancy wat' op onze weg oftewel een superchique gigantisch tempelcomplex wat nog in uitbreiding was, de werken waren volop bezig. Rond 17u waren we pas in het tweede resort, best wel moe, om 21u zijn we daar als een blok in slaap gevallen.

Volgende dag was een rustdag - we konden met de tuinman een stevige wandeling gaan maken of naar een waterval fietsen, maar we kiezen voor relax relax relax. Het zwembad en de omgeving zijn prachtig en we hebben de dag ervoor inkopen gedaan (druiven, koekjes, chips). Zaaaalig :-). S Avonds houden we de man aan de receptie wakker wanneer we de ene skypesessie na de andere houden, maar bon, een beetje contact met het thuisfront op zijn tjd mag ook wel.

Volledig opgeladen konden we dan aan onze laatste fietsdag beginnen (vandaag dus). 50 km, grotendeels plat of 'lichtglooiend'. Er zijn wat toeristische stops onderweg (we komen weer pakken busjes tegen), wij bezoeken de snakefarm, waar er cobra's 'gemolken' worden en we een python in onze nek krijgen... en de orchideeënkwekerij, daar ging het er iets rustiger aan toe :-) . Rond 15u terug in ons vertrouwde hotel, en straks onze laatste avond in Thailand, want morgen vliegen we naar Hanoi.

1. Patricia:
    23 november 2014
    hoi Karolien, tof dat jullie zo genieten ...:-) groetjes van het toch nog zonnige Belgenland. Al is het hier geen 30°C meer :-)
  2. Dirk Dedoncker:
    24 november 2014
    De tocht die je nu beschreef hebben wij toen ook gedaan, maar wel met auto en chauffeur (was trouwens helemaal niet duur), maar ik kan me voorstelle ndat je er meer van geniet op de fiets. Ik kreeg alweer heimwee naar Chiang Mai, wie weet staat het één van de volgende jaren toch weer op onze planning. Veel plezier in Vietnam, ik ben benieuwd.